-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11040 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا دين اسلام به آلات موسيقي حرام به طور مشخص اشاره كرده است يا نه؟

برادر گرامي! بار ديگر توفيق مطالعه نامه شما برايمان حاصل شد. خدا را شكر ميگوييم كه در راه اصلاح و صلاح قدم بر ميداريم كه نجات يك انسان از مهلكهها از آن چه آفتاب بر آن بتابد با ارزشتر است. من احياها فكانّما أحيا النّاس جميعاً؛(1) هر كس يك نفر را از هلاكت نجات دهد، مثل اين است كه يك نسلي را از بدبختي نجات داده است.

ما با اطلاع از روحيات شما، از نگرانيهاي شما نگران هستيم. خوشبختانه خودتان هم پي بردهايد به اين كه راهها و مسيرهاي گذشته خطرناك و بيراهه بودند. حال دست مردانگي و قول شرف به ما بدهيد كه آن مسير را عوض كنيد و به طور كلي خود را از آن زمينههاي خطرناك جداً دور بداريد.

شما بايد سعي كنيد از دوستان ناباب و رفتن در چنين مراسم خودداري كنيد و ذهنتان را از آن گونه مراسم وحرفها خالي كنيد و خود را در وادي ديگري قرار دهيد. مسير و روش خود را عوض كنيد به مسجد برويد، قرآن بخوانيد، مناجات با خدا داشته باشيد و در بازيهاي فوتبال يا بازيهاي كم خطرتر شركت كنيد. همان طور كه گفتهايد از نوارهاي قرآن بهترين استفاده را ميتوانيدبكنيد كم كم نوارهاي موسيقي را كم كنيد و به جاي آ؛ها از نوارهاي قرآن و تواشيح استفاده كنيد. اينها دواي درد شما است.

نميدانيم زمينه يك پيشنهاد هست يا نه؟

پيشنهاد ما اين است كه كم كم در صدد ازدواج بر آييد ولو چند سالي طول بكشد تا تشكيل خانواده مستقل بدهيد، ولي اگر ازدواج بكنيد و از حالت تجرّد خارج شويد، بسياري از نگراني هايتان كم شده يا اين كه از بين ميرود. انشاءاللَّه خداوند متعال كم كم وسيله آن را برايتان فراهم كند.

اما جواب شما:

در عصر امامان ابزار و آلات موسيقي كلاً در بستر حرام قرار داشته و راه مباحي براي آن نبوده است و با امروز فرق دارد. در روايات اسلامي نامي از ابزرارهاي متداول آن روز برده شده است از جمله: انّما حرّم اللَّه الصناعة التي هي حرام كلّها التي يجيء منها الفساد محضاً، نظير البرابط و المزامير و الشطرنج و كل ملهوّ به و الصلبان و الاصنام.

در اين روايت به بربط (شبيه تار) و مزمار از آلتهاي موسيقي آن زمان نام برده ميفرمايد: نگهداري استفاده زا آنها ساختن آن حرام است.(2)

در روايات ديگر فرمود: ثمن الكلب و المغنية سحت؛(3) خريد و فروش سگ و زن آوازه خوان حرام است.

شخصي كنيزهاي آوازه خوان خود را فروخت و سيصدهزار درهم پول آنها را نزد امام كاظم(ع) آورد.

حضرت فرمود: من احتياجي به اين پول ندارم، اين پول حرام است و تعليم آواز غنا كفر است و شنيدن آواز غنا موجب نفاق است و پول آنها هم حرام است.(4)

بنابراين، آيات و روايات به اين اشاره و تصريح شده است، لذا هر آنچه انسان را از راه صلاح و مستقيم باز دارد و اسنان را به لهو و لعب، دنيا پرستي و هواپرستي و شهوتراني بكشاند، جايز نيست و مورد مذمّت است.

پي نوشتها:

1. مائده (5) آيه 32.

2. وسائل الشيعه، ج 12، ص 57، ح 1 و 225.

3. همان، ص 87، ح 4.

4. همان، ص 87، ح 5.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.